«ТВІЙ ДРУГ — КНИГА». 4 клас

                                      БІБЛІОТЕЧНИЙ УРОК. 4 клас
Тема.    «ТВІЙ ДРУГ — КНИГА»
Мета: пояснити учням значення малюнків для розкриття змісту книжки; закріпити знання дітей про елементи книги, викликати інтерес до неї; допомогти відчути красу і силу графічного мистецтва; розвивати художній смак учнів, збагачувати їх словни-ковий запас; виховувати любов і бережливе ставлення до книжки.
                                                           Хід уроку
I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
—Відгадайте загадку.
Сама мовчить, а всіх учить. (Книга)
—Сьогодні ми будемо говорити про книгу, її елементи, про людей, які допомагають книзі стати привабливішою для читача.
Перше знайомство з книгою починається з обкладинки. У дитячих книгах їх роблять барвистими, привабливими. Обкладинка не тільки «одягає» книгу, але й захищає від пошкоджень. Коли ви помацаєте аркуші книги, то відчуєте, що обкладинка виготовлена з цупкого паперу.
Обкладинка, виготовлена з цупкого картону, іноді вкрита шкірою, тканиною, називається палітуркою. Основною опорою, яка тримає сторінки, є корінець.
Перша сторінка за обкладинкою називається титульною.
Вона розповість вам про те, хто написав книгу, коли і де її видано. Завжди звертайте увагу на прізвище авторів — у майбутньому це допоможе вибрати кращу з книг. Кожна книга має назву, з якої часто можна дізнатися, що розповідається в ній, але так буває не завжди. Тоді вам допоможе підзаголовок. Він може повідомити про зміст книжки.
На титульній сторінці є вихідні дані. Вміщуються вони завжди внизу і розповідають, коли, яким видавництвом і де було випущено книгу. Дуже часто на титульній сторінці вміщують прізвище художника, який зробив малюнки. Ці малюнки називаються ілюстраціями. Ілюстрації допомагають дізнатися про зміст книги.

 III.СЛОВНИКОВА РОБОТА
—Довідкове віконечко допоможе нам зрозуміти матеріал уроку.
Першим віконечком є слово ілюстрація. Вимовте його поскладово, цілим
словом, повільно, швидко.
Ілюстрація — малюнок, який розкриває і поглиблює зміст тексту. Ілюстрації бувають: сторінковими (на всю сторінку — продемонструвати); у тексті — частини сторінки (продемонструвати); заставки — малюнок на початку розділу, частини книжки (продемонструвати). Наприклад, для ілюстрації художник обирає епізоди, що найповніше розкривають зміст тексту або окремих його частин.
Кінцівка відтворює завершальну дію для книжки чи розділу. Заставка зображує яскраві моменти, епізоди, які можуть підказати читачеві, про що піде мова у тексті.
Заставка і кінцівка можуть бути орнаментальними. Орнамент має відповідати характеру описаної в літературному творі події (епохи). Орнамент — це узор, візерунок. Художнє оформлення виконується олівцем, тушшю чи фарбами. Художник-ілюстратор глибоко обдумує задум письменника, має добре знати час, який описує у творі автор, характери героїв, їхній зовнішній вигляд, одяг, взуття, речі вжитку, щоб ілюстрація відповідала задуму твору, не суперечила історичній правді.
Чи можна створити ілюстрацію самому? Так. Для цього слід ознайомитися з текстом (прочитати). Визначити, через які образи, епізоди можна виразно передати мовою ілюстрацій задум твору. Продумати й уявити майбутній малюнок, зробити ескіз. А потім перенести його на папір потрібних розмірів і намалювати детальніше.
IV.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Розповідь про художників — співавторів дитячих книжок
—Найдавнішим і найбільш відомим видавництвом для дітей в Україні є «Веселка». На нашій виставці є книжки цього видавництва.
Хто віднайде серед цих книг ті, які випустило видавництво «Веселка»? Прочитайте, де і коли видана ця книжка, хто виконав малюнки до неї.
—Погляньте на малюнки. Які вони? (Яскраві, легкі, фантастичні)
—Діти, погляньте на обкладинку. З чого видно, що це українські казки? (Одяг, предмети побуту)
2.Гра «Відгадай, до якої казки малюнки»
—Подивіться, поміркуйте і скажіть, до якої казки цей малюнок?
—Кого ви бачите на передньому плані?

3.Фонетична розминка
—Що просить лікар сказати, коли дивиться горло хворого?
—Дмухніть на кульбабу.
—Погасіть свічку.
—Як кумкає жабка?
—Як гарчить собака?
—Як цокає годинник?
—Як кличуть курчат?
—Як фиркає кіт?
V.ЗАКРІПЛЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.Практичне орієнтування в книжці
Назва книжки закрита.
—Діти, розгляньте малюнок на обкладинці книжки.
—Чи здогадалися ви, яка це казка?
—Що вам допомогло?
—Яким зображено...?
—Візьміть книжку і дізнайтеся з першої сторінки:
•її назву;
•хто автор;
•прізвище художника;
•де видано книжку.
2.Переказ казки за ілюстраціями
—А тепер за ілюстраціями до книжки спробуйте її переказати.
VI.ПІДСУМОК УРОКУ
—Що нового ви дізналися на уроці?
—Кого можна вважати співавторами книжки?

—Як слід ставитися до книжок? Що ви порадите своїм молодшим сестричці, братикові, товаришеві?

Немає коментарів:

Дописати коментар